"Görünen amaç dindar kesimin milliyetçi projeye bağlanmasıdır. Çünkü Türkiye'deki milliyetçiliğin hedefi AB ve Batı karşıtlığı üzerinden ülkenin içe kapanıp otoritaryanizm altında tutulması iken, dindar kesim AKP'nin açtığı yoldan dünyayla bütünleşmeye gidiyor. Bu gidişin engellenmesi dindarların da milliyetçileşmesi ile mümkün ve onları tahrik edecek şey de tabii ki misyonerlik faaliyetleri."Diyalog Meselesi Hıristiyanlara ve misyonerlere yönelik tüm bu ulusalcı tepkilerin yanında, bir de dindar Müslümanların sadece dini nedenlerle duyduğu bir tepki de var. Bu, daha anlaşılır bir tepki, ancak bunu da masaya yatırmak gerek. Öncelikle bu dini tepkinin de içine ulusalcılık karışıp karışmadığına dikkat etmek lazım. Bu konuda bir "zihin muhasebesi" yapmak isteyenler, "Hıristiyanlaşma"ya verdikleri tepkiyi, ondan yüzlerce kat daha güçlü bir akım olan "dinsizleşme"ye de verip vermedikleri sorusu üzerinde düşünebilirler. Örneğin sokakta İncil dağıtılmasına içerleyen Müslümanlar, kültürel ve bilimsel materyalizmin her gün ve her yerde çığırından çıkmış biçimde pompalanmasına karşı ne yapmaktadırlar? Ulusalcı proje için "ateist ama milliyetçi bir Türk" gayet olumlu bir profil olabilir; oysa bir Müslüman, gayrı milli bir Ehl-i Kitabı kendine pekala daha yakın bulabilir. Ancak kuşkusuz bir Müslüman, Müslüman bir toplumda doğmuş insanların din değiştirip Hıristiyanlığı seçmelerini dilemez. Bunda da haklıdır. Dahası, yukarıda belirttiğim gibi, böylesi bir eğilime karşı İslam'ı daha etkili bir biçimde savunma ve anlatma işine girişmelidir. "Misyoner tehlikesi"nden dem vuran Müslümanlarla sanırım salt bu noktada anlaşabiliriz. Fakat "diyalog" kavramına olan tepkilerinde anlaşamayacağız. Çünkü dinler arası diyaloğun meşruiyetine ve dahası gerekliliğine inanıyorum. Bugüne dek bu çerçevede düzenlenen pek çok toplantıya, konferansa, panele katıldım. Hiç birinde diyalog yürüttüğü için İslam'ı terk eden Müslüman görmedim. Ama İslam hakkında daha olumlu bir kanaat edinen çok gayrımüslim gördüm. İslami konulardaki derinliğine kimsenin bir şey diyemeyeceği Prof. Hayreddin Karaman'ın da diyalog çalışmalarının bu yöndeki yararı konusunda önemli yorumları olmuştu, tavsiye ederim. "Diyalog" kavramını "misyoner oyunu" sanan Müslümanların ikide bir "falanca Vatikan belgesinde Müslümanların diyalog yoluyla Hıristiyanlaştırılmasından söz ediliyor" gibi itirazlar sunmalarının ise kanımca pek bir anlamı yok. Hıristiyanlar elbette isteyecekler Müslümanları Hıristiyan yapmayı. Sanki başka inanç ve felsefeler Müslümanlara kendilerini empoze etmiyorlar mı? Televizyonu açtığınız anda "dünya oyun alanınız, keyfini çıkarın" diyen "hedonist" reklamlarla karşılaşmıyor musunuz? Bunları görünce televizyonunuzu çöpe atıp, MTV'ye veya Hollywood'a savaş mı açıyorsunuz ki, "kilise" denince savaş baltalarına sarılıyorsunuz? Sözkonusu hedonist, materyalist, sekülerist propagandanın yanında Vatikan'ınkinin esamesi bile okunmaz. Dahası, "kutsalsız bir dünya, Tanrısız bir mutluluk" vaad eden söz bu modern kültür karşısında Müslümanlar ile Hıristiyan ve Yahudi dindarlar aslında aynı saftadırlar. Sorun, Haçlı Değil Haçsız Avrupa Bu son işaret ettiğim nokta, daha önce de çeşitli yazılarımda belirttiğim bir gerçeğin altını çizmektedir: Bugün Müslümanların sorunu, "Haçlı Avrupa"dan çok, "Haçsız Avrupa" iledir. Zaten Avrupa aşırı derecede sekülerize olmuş bir kıtadır ve Polonya gibi bazı istisnai ülkeler dışında dindarlık zayıf, din karşıtlığı ise hayli güçlüdür. Müslümanların Avrupa'da karşılaştıkları kültürel sorunların kaynağı ise dindar Avrupa'dan çok söz konusu seküler - bir deyişle "Haçsız" - Avrupa'dır. Örneğin Fransa'daki devlet liselerinde - üniversitelerde veya özel liselerde değil, sadece devlet liselerinde - uygulanan türban yasağına karşı Müslümanları destekleyenler, Hıristiyan ve Yahudi din adamları olmuştur. Hz. Muhammed'i tasvir eden saygısız karikatürler üzerinde doğan krizde de, başta Vatikan olmak üzere tüm önde gelen Hıristiyan otoriteler ve pek çok Yahudi din adamı Müslümanların yanında yer almış, karikatürleri kınamışlardır. Papa XVI. Benedict'e yakın bir Katolik teolog olan Peter Kreeft Ecumenical Jihad adlı kitabında, Müslüman, Hıristiyan ve Yahudilerin materyalizme karşı ortak bir "cihad" yürütmeleri gerektiğini savunurken, başka dindarlar tarafından da paylaşılan bir fikri dile getirmiş olur. Peki ama bir Müslüman, materyalizme karşı birlikte "ekümenik cihad" yürütebileceği Hıristiyanlık ve Yahudilik'e nasıl bakmalıdır? Tümüyle sapkın, batıl inançlar olarak mı? "Diyalog" kavramını duyunca alarma geçen Müslümanlar bu soruya "elbette" cevabını veriyor ve bu iki dinin sapmışlığına dair bir takım argümanlar sıralıyorlar. Bu iki dine mensup inananların da kurtuluşa erebileceği ve Müslümanların onlarla sadece tevhid (Allah'ın birliği) üzerinde ittifak edebileceği fikrine de şiddetle saldırıyorlar. İyi ama bu fikirlerin kaynağı doğrudan Kur'an-ı Kerim. Daha önce de "Kur'an, Hadisler ve İslami Çoğulculuk" başlıklı yazımda belirttiğim gibi, Kuran'da her kim "Allah'a ve ahiret gününe iman eder ve salih amellerde bulunursa" kurtuluşa ereceği bildirilmekte, (Bakara, 62) Müslümanlara ise şu emredilmektedir:
De ki: "Ey Kitap Ehli, bizimle sizin aranızda müşterek (olan) bir kelimeye (tevhide) gelin. Allah'tan başkasına kulluk etmeyelim, O'na hiç bir şeyi ortak koşmayalım ve Allah'ı bırakıp bir kısmımız (diğer) bir kısmımızı Rabler edinmeyelim..." (Ali İmran, 64)Bu ayetten çıkması gereken mesaj, İslam'ın terk edilebilirliği değil, Yahudi veya Hıristiyan olarak yetişmiş insanların dinlerini terk etmeksizin tevhide çağrılabilirliğidir. Site yorumcularımızdan Nuri Bey'in isabetle söylediği gibi, "bir Müslümana, 'Müslüman olmana gerek yok Hıristiyan olabilirsin' demek başka, Teslis'e inanan birine 'tamam Hıristiyanlığında ısrar et ama bari Allah'a ortak koşma, O'nun birliği teslim et' demek bambaşkadır." Kendisine buna benzer bir yorum getirdiğim bir Müslüman dostum, bana "iyi ama bu mesaj İslam için siyaseten iyi değildir" demişti. Ben de "iyi ama teoloji siyasetten önemlidir, Allah'ın rahmetini siyasi hesaplara göre sınırlayamayız" demiştim. Hala öyle düşünüyorum. Aslında bence tüm bu tartışmadaki temel problem, dinin ne için var olduğudur. Din, katıksız bir biçimde sadece Allah için var ise, O'na inanan herkesi kucaklar. Eğer şu veya bu siyasi amaca, gruba, cemaate veya "Sezar'a" hizmet etmek için kullanılıyorsa, o zaman başka inananları tekfir etmeye başlar. Çoğulculuğu, ancak kendinizi tek doğru olarak kabul ettirme hırsından vazgeçmişseniz kabul edebilirsiniz. Ve eğer çoğulculuktan nefret ediyorsanız, din anlayışınızı ve niyetinizi oturup baştan düşünmenin vakti gelmiş demektedir.